Una din
metodele de descarcare a stocurilor, conform legislatiei in vigoare,
este FIFO ( first in, first out). Aceasta metoda consta in faptul ca
iesirea stocurilor se face in ordinea intrarii acestora. De aceasta
ordine se tine seama atunci cand se calculeaza costul marfurilor
vandute.
Aplicarea
descarcarii FIFO in contextul normelor HCCP.
In
industria alimentara si chimica , in special, iesirea loturilor de
produse se face dupa criteriul datei de valabilitatea sau termenului
de expirare, fiind obligatorie urmarirea acestora pe tot lantul
valoric, de la producator ( importator) la consumatorul final, de la
materia prima pana la produsul finit. Aceasta urmarire a loturilor
asigura trasabilitatea produselor care este obligatorie prin lege.
In acest
context avem doua cerinte cu privire la criteriile de descarcare din
gestiune a stocurilor:
- Iesirea loturilor trebuie sa se faca dupa data de expirare ( cerinta impusa prin normele HCCP);
- Iesirea loturilor s se faca dupa criteriul FIFO ( primul intrat, primul iesit).
Pentru a
asigura evidenta dupa cele doua criterii le codificam astfel: alocam
un cod lotului dupa criteriul datei de expirare ( lot FEFO) si un cod
pentru lotul dupa criteriul datei de intrare in gestiune ( lot FIFO).
Aceste loturi sunt atasate aceluiasi produs ( simbol de produs).
Lotul FEFO
nu este identic cu lotul FIFO. Putem avea loturi care intra astazi in
gestiune care au o data de expirare mai recenta decat loturile deja
existente pe stoc ale unui produs.
Aceste
doua criterii sunt imposibil de realizat concomitent asa cum este prevazuta metoda in contabilitate.
Singura
varianta prin care putem sa satisfacem ambele cerinte este sa scoatem
loturile produsului in ordinea FEFO din stoc, cantitativ – valoric
( lotul FEFO poate fi precizat pe factura, aviz, certificate de
calitate, garantie, etc), iar descarcarea de gestiune dupa metoda
FIFO sa o efectuam la sfarsitul lunii in cadrul lotului FEFO. Daca
identificarea lotului FEFO in momentul iesirii este importanta ( el
fiind precizat si pe documente) identificarea lotului FIFO nu este
necesar a fi identificat. Astfel, identificarea acestuia poate fi
facuta ulterior.
La
sfarsitul lunii se efectueaza descarcarea FIFO prin prelucrarea
datelor. In cadrul loturilor FEFO se scot din gestiune loturile FIFO
in ordinea intrarilor, calculandu-se costul aferent produselor
vandute. Totodata se genereaza nota contabila de descarcare de
gestiune, iar ca document justificativ trebuie sa generam din
aplicatie un raport detaliat pe gestiuni, produse, loturi FEFO si
loturi FIFO cantitativ-valoric. Acest raport evidentiaza modul de
calcul al costului stocurilor vandute, adausul comercial. Valoarea
totala se regaseste in nota contabila, respectiv in balanta de
verificare.
Aceasta
operatiune de descarcare de gestiune contabila poate fi efectuata si
in timpul lunii la intocmirea documentelor de iesire din gestiune (
factura, bon fiscal, bon de consum), dar recomandam utilizarea primei
variante. Descarcarea de gestiune la sfarsitul lunii elimina efectele
documentelor anulate in cursul lunii si efectele neinregistrarii
documentelor de intrare in ordina cronologica. Din aceasta cauza
inainte de efecturea descarcarii de gestiune este obligatoriu ca
toate documentele de intrare sa fie operate. Dupa efectuarea
descarcarii de gestiune nu mai sunt permise anulari ale documentelor
de intrare in luna respectiva sau daca se efectueaza stfel de
operatii atunci descarcarea de gestiune trebuie repetata pentru a lua
in calcul aceste modificari.
Normele
contabile ar trebui actualizate si sincronizate cu celelalte acte
normative. Ele mai trebuie sa tina cont de noile procese si practici
comerciale, dar si de tehnologia folosita in momentul de fata (
sistemele informatice integrate).
In prezent
normele contabile nu detaliaza asemenea cazuri, ci se refera la
descarcarea loturilor FIFO in cadrul produsului, nu in cadrul lotului
FEFO sau altei categorisiri ale produselor. Sigur ca la momentul
elaborarii normelor contabile cu privire la descarcarea de gestiune
nu existau nici prcticile economice actuale, nici legile privind
trasabilitatea si nici tehnologia actuala. Inteleg acest lucru, dar
nu inteleg de ce nu sunt actualizate.
Din
aceasta cauza , agentii economici evita utilizarea metodei de
descarcare de gestiune FIFO ( care poate fi mai avantajoasa sau
potrivita decat o alta metoda agentului economic respectiv). Evita
aceasta metoda deorece inspectorul fiscal poate considera ca modul in
care este utilizata metoda este incorect si ilegal, ca atare si
determinarea costului produselor vandute este incorect determinat. Si
toate acestea pentru ca legislatia nu se refera la descarcarea FIFO
la nivel de lot FEFO ci doar la nivel de produs.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu